Jeg har D-vitamin-mangel. Kan jeg gøre noget via kosten?

Hej,

 

jeg har fået konstateret et for lavt Vitamin D. Den ligger på 36. Min læge siger jeg skal tage 1 tablet på 30 ue hver dag. En anden læge siger jeg skal tage 3 tabletter af 30 ue om dagen i en mdr. og derefter 2 x 30 ue hver dag  i 2 mdr. og så efterfølgende tage 1 x 30 ue som et supplement fremadrettet.

Jeg oplever muskelhop over hele kroppen, dårligt humør ect. Jeg vil bare gerne have det til at virke hurtigst muligt. Så hjælp – hvad er bedst?

Jeg har også hørt man kan få for meget??

Og hvad kan jeg supplere med af andet -udover masser af fisk og grønt – jeg tager fiskeolie hver dag. Jeg dyrker motion ca 4 x om ugen – løb, styrke og yoga.

Jeg håber i kan hjælpe mig med et godt råd.

 

Mange hilsner

Janni

 


 

Hej Janni

 

Tak for dit spørgsmål. Jeg er rigtig glad for at du spørger om netop dette emne, da det er relevant for de fleste af os skandinavere. Mange danskere har let D-vitamin-mangel, endda uden at vide det, fordi det som regel ikke er symptomgivende eller fordi det giver svage og diffuse symptomer, der kan være svære at diagnosticere.

 

Har man dog fået konstateret mangel på D-vitamin, bør man tage et tilskud efter lægens anvisning, da D-vitamin-mangel igennem længere tid kan påvirke både muskler og knogler, og resultere i knogleskørhed, knoglebrud, muskelkramper, muskelsvaghed, blandt mange andre symptomer, herunder også depressive tanker og påvirkning af humøret. Muskelgener og humørpåvirkning, som du beskriver, er altså kendte symptomer ved D-vitamin-mangel.

 

Man skelner mellem let D-vitamin-mangel (også kaldet D-vitamin insufficiens), moderat D-vitamin-mangel og svær D-vitamin-mangel. Ved let mangel på D-vitamin har man en lidt for lav koncentration af D-vitamin i blodet (mellem 25-50 nmol/l, hvor værdier over 50 nmol/l regnes for normale).

 

Let D-vitamin-mangel behandles normalt med et tilskud af D-vitamin på 20-30 mikrogram dagligt, eventuelt sammen med et kalciumtilskud. Din læge kan dog anbefale dig en anden dosis, afhængig af dine symptomer og din baggrundshistorie. I dit tilfælde, hvor to læger rådgiver dig forskelligt, ville jeg spørge ind til dosis, så du er tryg ved at tage dit tilskud.

 

Det er rigtigt, at man kan overdosere med D-vitamin. Et langvarigt højt indtag af D-vitamin kan føre til en for høj koncentration af kalcium, da D-vitamins primære funktion er at hjælpe kalciums optag over tarmen. Tager man meget store doser af D-vitamin, vil din læge også holde øje med dit kalciumniveau, men dette er næppe sagen i dit tilfælde, da man her taler om meget høje doser til patienter med svær D-vitamin-mangel eller anden sygdom.

 

Til dem der læser med, bør man altså ikke tage D-vitamin tilskud, hvis man ikke har fået diagnosticeret D-vitamin-mangel. Man kan desuden sikre sig, at få den anbefalede daglige dosis af alle de essentielle vitaminer og mineraler med en multivitaminpille.

 

Du kan også gøre meget selv, for at behandle let D-vitamin-mangel.

 

 

D-vitamin fra solen

Sollys er den vigtigste faktor, når det kommer til D-vitamin, selvom det er lidt forkert at sige at vi får D-vitamin fra solen. D-vitamin dannes nemlig i huden, når den udsættes for sollys – Og faktisk skal der ikke så meget til. Ifølge gældende retningslinjer vil et normalt ophold udendørs i hele sommerhalvåret være tilstrækkeligt til at dække de flestes D-vitamin-behov.

Problemet kan opstå om vinteren, hvor vi udsættes for mindre sollys. Det gælder altså om at ‘lade sine depoter op’, om sommeren. Det kan man dog også kun til en vis grænse, og så bliver kosten den næstvigtigste faktor i at dække D-vitamin-behovet.

 

 

D-vitamin fra kosten

I tillæg til dannelsen af D-vitamin i huden, optager vi D-vitamin over tarmen fra den kost vi spiser. Det er dog ikke muligt, at dække hele sit D-vitamin-behov via kosten alene, og netop af denne årsag er let D-vitamin-mangel meget hyppigt i de vestlige lande, hvor mængden af sollys er begrænset. 

 

Fed fisk, såsom laks, makrel, hellefisk, sild og sardiner, er særligt rige på D-vitamin, men også æg, fedtstoffer og mejeriprodukter er gode kilder til D-vitamin. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, og findes derfor særligt i de fede animalske fødevarer. Derfor vil fedtfattige produkter indeholde mindre D-vitamin end de tilsvarende produkter med en højere fedtprocent. – Eksempelvis indeholder skummetmælk mindre D-vitamin end letmælk.

 

Det lyder dog som om, at du allerede gør meget for at normalisere dit D-vitamin-niveau. Det er godt, at du spiser masser af fed fisk, og motion er med til at styrke både knogler og muskler, hvorved du opnår større robusthed og mindsker din risiko for knoglebrud.

 

Nu hvor foråret og sommeren går os i møde, vil jeg derfor anbefale dig at komme udendørs i de lyse timer i 30 minutter hver dag. Gør du det, og samtidigt tager et tilskud af D-vitamin efter din læges anvisning, er jeg sikker på at du vil opleve at det hele hurtigt retter sig.

 

Jeg håber ovenstående er til hjælp.

 

De bedste hilsner

Klaus

 

Spørg diætisten om sundhed

Send os dine spørgsmål om sundhed

 

 

Læs relaterede indlæg her:

Diætisten om D-vitamin-mangel og sportsskader

Diætisten om K vitamin

Diætisten om essentielle vitaminer

Diætisten om vitaminer og mineraler

Diætisten om naturlægemidler og kosttilskud