A, B, C, D, E…

Det lyder måske som starten på alfabetsangen….

De fleste kender også disse 5 bogstaver som de 5 essentielle vitaminer. Det kan dog være svært at overskue vitaminernes gavnlige egenskaber og hvor de findes i kosten, – især når de enkelte vitaminer findes i flere former, der hver har sit eget kemiske navn. Det er da kun til at blive forvirret over. Forhåbentligt kan denne uges indlæg hjælpe dig med en generel oversigt.

 

Hvorfor er det vigtigt at kende de essentielle vitaminer?

Vitaminer er små organiske molekyler, der hjælper dine celler med at opretholde livsvigtige funktioner. Det er derfor helt afgørende for vores sundhed at vi er dækket godt ind i forhold til vores vitaminbehov. Den vigtigste kilde til vitaminer er kosten, og spiser du generelt sundt og varieret burde dit behov være dækket. Se i øvrigt den vedhæftede infographic, der mere specifikt lister kostkilder til de enkelte vitaminer. Bemærk, informationen er kun en oversigt og ikke fyldestgørende. Desuden skal det nævnes, at der findes en del flere vitaminer end de 5, der er medtaget her.

 

De essentielle vitaminer

Hvad er disse vitaminer godt for?

 

A vitamin

– er især nødvendigt for dit syn, men deltager også i at opretholde andre processer såsom dit immunsystem, din hud og slimhinder og dit DNA. Ved mangel på A vitamin ses først og fremmest nedsat syn og mange infektioner. Vitaminet er fedtopløseligt og ophobes i animalske fødevarer. Derfor er de vigtigste kostkilder lever, fisk, æg og mælkeprodukter, men også gulerødder og andet grønt indeholder former af A vitamin.

 

B vitamin

– kommer i en hel farvelade af former, der hver især har helt unikke egenskaber. Generelt er B vitamin godt for dit stofskifte og nervesystem, men deltager også i dannelsen af nye blodlegemer og opretholdelse af hud og hår. Mangel på B vitamin ses generelt som træthed og nedsat trivsel og kan derfor være svær at diagnosticere. B vitamin findes især i animalske fødevarer, men også i visse typer af grønt.

 

C vitamin

– er vigtigt for dit immunforsvar og sårheling. De fleste ved også at det modvirker skørbug, selvom denne sygdom efterhånden er ualmindelig i den vestlige verden. Mangel på C vitamin ses netop som dårlig sårheling, der oftest viser sig som blødende tandkød i den tidlige proces. C vitamin findes i store mængder i frugter og bær – men også i meget grønt. Dog nedbrydes C vitamin forholdsvist hurtigt, så jo friskere fødeemnet er – desto større er indholdet af vitaminet.

 

D vitamin

– dannes egentligt i vores hud, når vi er i kontakt med sollys. Dog er de fleste skandinavere i underskud af D vitamin, da vores eksponering for sollys er nedsat det meste af året. Andre kilder til D vitamin er fede animalske fødevarer såsom fisk og mælkeprodukter – og her er vitaminindholdet lavere jo slankere produktet er. Skift derfor evt. skummetmælken ud med letmælk om vinteren, hvis dit fokus er at øge dit D vitamin-optag. D vitamin indgår i kroppens optagelse og omsætning af kalk og er derfor afgørende for opretholdelse af knogler og tænder. Ved mangel på vitaminet kan ses alvorlig kalkmangel, knogleskørhed og tandlidelser.

 

E vitamin

– er et vigtigt antioxidant og er derfor med til at opretholde cellernes processer samt minimere skade på cellerne fra frie radikaler. Mangelsymptomer kan være svære at påvise, men vitaminet indgår på et generelt plan i at vedligeholde og bevare dine celler. Vitaminet findes især i vegetabilske olier, og derfor er nødder og frø gode kostkilder, men også mange grønne bladgrøntsager indeholder E vitamin.

 

 

Skal jeg supplere min kost med alle disse vitaminer?

Det er generelt bedst at spise varieret og derved dække sit vitaminbehov naturligt. Er du i tvivl om hvorvidt du får nok vitaminer, bør du kontakte din læge som på en blodprøve kan se om du er i underskud og hvilke vitaminer du evt. mangler. I visse tilfælde kan det være, at du skal supplere din kost med et enkelt vitamin – eksempelvis D vitamin om vinteren, men i de fleste tilfælde anbefales det at supplere kosten med en enkelt multivitaminpille dagligt, som sikrer at du får den anbefalede daglige dosis (ADD) af alle essentielle vitaminer og mineraler.

 

 

Læs evt mere om essentielle vitaminer og mineraler i sidste uges indlæg her.

 

Følg også med i næste uge, hvor vi fokuserer på et vigtigt vitamin, nemlig K-vitamin, der normalt ikke er inkluderet i den anbefalede multivitaminpille.

 

Husk, du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

 

Klaus Frobenius

Aut. Klinisk Diætist