glutenfri kost_fødevareintolerance, glutenintolerans, cøliaki

Diætisten om at komme i gang med en glutenfri diæt som nydiagnosticeret cøliakipatient

Alle cøliakipatienter kan nikke samstemmende til, at det er besværligt at leve glutenfrit. Som nydiagnosticeret cøliakipatient kan det enddog være svært, for ikke at sige uoverskueligt, at komme godt i gang med en glutenfri diæt som også er sund og varieret.

 

De trygge, men uhensigtsmæssige, glutenfrie madvaner

En kost fri for kornprodukter stiller ikke blot store krav til kreativ madlavning og egen hjemmebag, men det kan også være svært at gennemskue færdigproducerede fødevarers indhold af gluten. Selv produkter, hvor vi ikke forventer at der indgår mel, kan indeholde gluten. Derfor kommer man nemt til at holde sig til nogle få madvarer, som man ved virker og som ikke bliver for besværlige i hverdagen. Det kan være et problem i forhold til at bevare en sund og varieret kost.

 

Det er som sagt en jungle, som særligt nydiagnosticerede cøliakipatienter skal lære at navigere i. Denne guide er til dig, der ønsker at gøre din glutenfrie kost overskuelig igen – uanset om du for nyligt har fået konstateret cøliaki eller om du har flere års glutenintolerance bag dig og blot er groet fast i nogle trygge, men uhensigtsmæssige madvaner.

 

 

Hvad er cøliaki (glutenintolerance)?

Cøliaki er en intolerance overfor gluten-proteinet, der findes i korn og produkter af korn.

Efter indtagelse af glutenholdige fødevarer, igangsætter gluten-proteinet en inflammation (betændelse) i slimhinden i den øverste del af tyndtarmen. Det er denne betændelse, der giver symptomerne på cøliaki (se nedenfor).

 

fødevareintolerance, glutenintolerans, cøliaki

Gluten findes i hvede, rug og byg, og i mindre grad i havre.

 

 

Hvor almindeligt er cøliaki?

Man har ved screeningsundersøgelser anslået, at ca. 0,5% af den danske befolkning lider af cøliaki. Det lyder måske ikke af meget, men da symptombilledet kan være ret uspecifikt, er det faktiske antal af patienter måske større. Sygdommen kan ramme både børn og voksne, men den bryder oftere ud hos lidt ældre børn og voksne i sammenligning med små børn. Ser man på hele samfundet, stiger antallet af cøliakipatienter med alderen. Der således flere, der lider af cøliaki, i den ældre samfundsgruppe end blandt børn.

 

 

Hvad er symptomerne på cøliaki og hvordan undgår man dem?

Størstedelen af alle cøliakipatienter har ingen eller meget uspecifikke symptomer, og det er nok også årsagen til at mange går med sygdommen i mange år før den bliver diagnosticeret, og at der er en tendens til at antallet af patienter stiger med alderen. Mange cøliakipatienter har inden de får diagnosen bare en fornemmelse af, at de ‘går og skranter’ gennem længere tid eller at de generelt er trætte og mangler energi.

 

Kun 25% af alle patienter har tydelige symptomer fra tarmen, såsom diarre, oppustethed og mavesmerter. Fordi tarmslimhinden bliver ødelagt under betændelsen, absorberer tarmen færre næringsstoffer efter et måltid (malabsorption), hvilket fører til vægttab og mistrivsel.

 

Tabet af vigtige næringsstoffer, herunder vitaminer og mineraler, kan føre til mangeltilstande, der begynder med træthed og uspecifikke – lidt influenzaagtige symptomer, og som over tid kan resultere i et usundt vægttab, give dårligt syn, blodmangel, knogleskørhed og en nedsat evne til sårheling.

 

Mistænker din læge cøliaki, vil han i tillæg til de undersøgelser, der skal til for at stille cøliaki-diagnosen, også undersøge dig for disse mangeltilstande. Det gøres nemt på en blodprøve, der blandt andet tjekkes for koncentrationen af jern, vitaminerne D, B12 og folsyre, samt for nogle af blodets koagulationsfaktorer (blodstørkningsfaktorer).

 

I tillæg til disse symptomer lider mange cøliakipatienter også af sekundær laktoseintolerans (intolerance over for mælkesukker), da man også kan miste enzymet ‘laktase’ der skal gøre laktose (mælkesukker) optageligt over tarmen.   

 

 

Hvad er gluten?

Gluten er proteiner, der findes i korn. Særligt hvede, rug og byg indeholder gluten, der udgør hele 80% af proteinindholdet i disse korn. Også havre indeholder gluten, men dog i så begrænset mængde, at de fleste cøliakipatienter kan tåle havre i moderate mængder – dog med det lille ‘aber dabei’, at havren ikke er blevet forurenet med gluten fra andre kornsorter under forarbejdningen. For at undgå dette, kan særligt sensitive cøliakipatienter købe havre uden spor af gluten, hvor der under forarbejdningen er sikret at der ikke er sket en afsmitning med gluten fra andre kornsorter.

 

cøliaki

At blive symptomfri med cøliaki kræver en omfattende livsstilsomlægning. Få hjælp il at komme igang hos en specialist med speciale i cøliaki.

 

 

Hvordan bliver man symptomfri med cøliaki?

Man kan ikke kurere cøliaki, men man kan helt undgå symptomer ved at undgå den udløsende faktor – nemlig gluten. Det kræver en omfattende livsstilsomlægning, og derfor skal du konsulteres af en diætist, i forbindelse med at du får stillet diagnosen. Læs mere om det nederst i denne artikel.

 

En kostomlægning er indtil videre den eneste behandling for cøliaki. En glutenfri diæt, helt uden produkter af hvede, rug og byg og kun havre i et begrænset omfang, er nøglen til at leve symptomfrit med cøliaki. Dette opnås ved at erstatte disse kornsorter med andre korn, frø eller nødder i madlavningen eller ved at købe de efterhånden mange glutenfrie produkter på markedet.

 

Ris, majs og hirse tilhører også græsfamilien, ligesom kornene hvede, rug, byg og havre – omend lidt længere ude. De er derfor ikke så tætte slægtninge, og det er en fordel. Produkter heraf er ikke sygdomsfremkaldende, og kan erstatte de glutenholdige kornprodukter i madlavningen. Også quinoa, boghvede og diverse nødder kan efterhånden fås både valsede, knækkede, formalede og i flager, og disse kan også bruges som alternativer til korn.

 

Har du desuden sekundær laktoseintolerans, er det ligeledes nødvendigt at udelukke produkter med laktose. Det gøres nemmest ved at købe laktosefrie mælkeprodukter, men også her kan man bevidst vælge fødevarer med et lavt eller intet indhold af laktose. Du kan læse mere om laktoseintolerans i vores vejledning herom.

 

 

De klassiske udfordringer som cøliakipatient

 

Den skjulte gluten (færdigproducerede fødevarer)

Man bliver overrasket over i hvor mange færdigproducerede produkter, der indgår gluten fordi fødevareproducenten har tilsat mel. Produkter som pommes frites, slik, øl, soya og færdigretter er blot nogle få eksempler på ulogiske steder, hvor gluten kan gemme sig. Væn dig til at tjekke varedeklarationen – så er du altid sikker. Det er vigtigt, som nydiagnosticeret cøliakipatient, at du helt undgår gluten, sådan at din tarmslimhinde får ro til at genoprette sig.

 

Selvom du føler dig symptomfri vil din tyndtarm reagere på gluten, hvis den udsættes for det. Der vil altså ske skade på tarmen, selvom du ikke kan mærke det. Undgå derfor gluten, selvom du føler at det går godt.

 

 

At få nok fuldkorn

Når man undgår brød, som er vores vigtigste kilde til fuldkorn, bliver det hurtigt meget svært at få dækket sit daglige behov for fuldkorn. Voksne bør spise 75 gram fuldkorn om dagen, hvilket normalt stilles med en skål havregryn og to skiver rugbrød. Børn under 10 år bør spise 40-60 gram fuldkorn om dagen. Du kan sikre dit fuldkornsbehov ved at spise den tilladte mængde havregryn hver dag og vælge fuldkornsmel af majs og ris. Vælg generelt fuldkornsprodukter, når du kan – se efter den ‘glade orange mand’, når du handler.

 

Spis nok fuldkorn med cøliaki -diætistens anbefaling

Se efter fuldkornslogoet, når du handler

 

 

Det koster på tiden

Som sagt, stiller cøliaki-diagnosen høje krav til egen madlavning. De fleste vil opleve, at tingene bliver nemmere, når man kan selv og derfor ved at der ikke findes gluten i maden. – Men det er også et arbejde. Det tager tid, at skulle lave alt fra bunden, og på overskuds-fattige dage er det helt ok at “snyde” lidt og gøre brug af de mange glutenfrie produkter.

 

 

– Og det koster på økonomien

Glutenfrie produkter er en velsignelse i den travle husholdning, men de er noget dyrere end de tilsvarende almindelige produkter.

Tidligere kunne man blive godkendt til et statsligt tilskud til at dække den merudgift, der følger med at skulle leve på en glutenfri diæt. Denne merudgiftskompensation er dog afskaffet på den begrundelse at diætbehandling ikke kan sidestilles med medicinsk behandling. Dansk cøliakiforening kæmper dog en kamp for at få merudgiftskompensationen genoprettet. Vi krydser fingre for denne sag.

 

Det skal nævnes, at forældre til børn med cøliaki stadig kan blive godkendt til dette tilskud. Kontakt os, hvis du har brug for vejledning.

 

 

Flad brødt, der er hårdt som sten

Selvom hjemmebag er lækkert, oplever mange at det kan være en udfordring at lave lækkert glutenfrit brød. Gluten er medvirkende til dejens hæveevne og det færdige brøds luftige konsistens. Fjerner man glutenet, bliver brødet naturligt tungere med en dårlig hæveevne. Man må afprøve de mange opskrifter på glutenfrit brød, som kan findes ved en hurtig søgning på Google. Det kræver nok et par forsøg før du finder en opskrift, der passer til dit temperament. Du kan også spørge din diætist om en god opskrift på glutenfrit brød.

 

 

 

Hvordan sammensætter jeg overskueligt en sund glutenfri diæt?

Som cøliakipatient kan det være svært at leve sundt og varieret efter de officielle anbefalinger og samtidigt undgå gluten. Du skal som udgangspunkt stadig følge de 10 kostråd, men du skal naturligvis foretage de justeringer, der er nødvendige i forhold til dit helbred.

 

Madpyramiden_kostpyramiden

Læs vejledningen om de 10 kostråd og kostpyramiden

 

 

I tillæg til de 10 kostråd, skal du tænke over følgende:

  • Undgå helt hvede, rug og byg.
  • Begræns dit indtag af havre. Vær også sikker på at du spiser en havre, der ikke er kontamineret med gluten fra andre kornsorter. Får du alligevel symptomer, skal du også helt undlade havre.
  • Begræns dit indtag af laktose. -Kun i begyndelsen indtil din tarmslimhinde har genoprettet sig. Udgå dog laktose helt i begyndelsen, hvis du har fået konstateret sekundær laktoseintolerans. De fleste genvinder evnen til at tåle laktose, når de har fået kontrol over deres cøliaki.
  • Vær opmærksom på at spise nok fuldkorn.
  • Tag en multivitaminpille. For at undgå mangeltilstande, er det vigtigt at du får den anbefalede daglige dosis af de essentielle vitaminer og mineraler. Det gøres nemmest med en multivitaminpille.

 

 

Sammensæt din basiskost af fødevarer, der er naturligt fri for gluten

Selvom der er mange glutenfrie produkter på markedet, er de som sagt dyre. Den mest naturlige og sunde kost får du også ved at spise fødevarer, der er naturligt fri for gluten. Brug derefter de glutenfrie produkter til at supplere med.

 

Fødevarer naturligt fri for gluten*:

  • Kød, fisk, indmad og æg.
  • Frugt og grønt
  • Nødder, frø og kerner
  • Mælk, syrnede mælkeprodukter, ost
  • Margarine, olie, minarine og smør
  • Sodavand, saft, juice
  • Vin og spiritus**

 

*Vær opmærksom på at en eventuel forarbejdning af disse fødevarer kan betyde en tilsætning af gluten. Læs altid varedeklarationen på forarbejdede fødevarer.

**Øl kan indeholde gluten.

 

 

Har du brug for hjælp fra en diætist?

Når du får stillet diagnosen ‘cøliaki’, skal du henvises til en diætist, da det er svært at sammensætte en sund, varieret og glutenfri kost på egen hånd som nydiagnosticeret cøliakipatient. I de fleste tilfælde, henvises du til diætisten på det hospital, der har stillet din diagnose, men der kan være tilfælde, eksempelvis på grund af travlhed på hospitalet, hvor din læge i stedet kan henvise dig til en diætist i det private. Har du fået din cøliakidiagnose på et privat hospital, skal du i mange tilfælde også til en privat diætist.

 

Det kan også være, at du allerede har fået hjælp fra en diætist på hospitalet, men nu er der gået noget tid og du har brug for mere kostvejledning og råd til at få din hverdag til at hænge sammen.

 

Du kan finde en klinisk diætist i dit nærområde på Foreningen af Kliniske Diætisters hjemmeside. Så er du sikker på, at din diætist er autoriseret og kan give dig en seriøs og ærlig behandling.

 

Husk, at du i de fleste tilfælde kan få tilskud fra din sundhedsforsikring til dele eller hele udgiften til kostvejledning hos en diætist, hvis du har en lægehenvisning. Sygeforsikringen Danmark yder også tilskud til diætbehandling. Du kan læse mere om tilskud til diætist her på hjemmesiden.

 

Du kan på vores hjemmeside læse mere om vores diætbehandlinger til mave – og tarmproblemer, inklusiv cøliaki. Har du spørgsmål til diætbehandling af cøliaki, er du velkommen til at kontakte mig.

 

Klaus Frobenius, din diætist i København

 

 

 

 

 

Klaus Frobenius

Statsautoriseret Klinisk Diætist