Er du intolerant overfor gluten? – Eller kender du en, der er?

Hvis du eller en i din husholdning lider af cøliaki – også kendt som glutenintolerance – så ved du hvor besværligt det kan være at sammensætte en nem, sund og varieret dagskost. Du ved helt sikkert også hvor vigtigt det er at undgå gluten for at have det godt.

 

Cøliaki kan være svært at leve med

Intolerance overfor gluten kan give uspecifikke mave-tarm symptomer.

 

Hvad er symptomerne på cøliaki?

Symptomer på cøliaki kan variere meget. Du kan føle, at du igennem længere tid “går og skranter”, taber dig og bare har generel mangel på energi. Det kan også være at du har tydeligere symptomer såsom hyppige og løse afføringer, mavesmerter og oppustethed. Sygdommen skyldes en betændelse i tarmslimhinden, der igangsættes af gluten-proteinet, og man kan derfor lide af mange mangeltilstande på grund af dårlig optagelse af næringsstoffer over tarmen. Tab af vigtige vitaminer og mineraler kan give knogleskørhed, dårligt syn, blodmangel og vægttab. Hvis du derfor igennem lang tid ikke har haft det godt, vil jeg anbefale dig at du besøger din læge. Diagnosen stilles ved en kombination af blodprøver og biopsi af din tarmslimhinde.

 

Hvor almindeligt er cøliaki?

Glutenintolerance er heldigvis forholdsvist sjældent i Danmark – med kun ca. 0.5% af Danmarks befolkning, der er kendt med sygdommen. Til gengæld kan glutenintolerance have et langsomt og snigende forløb, hvilket kan forsinke en diagnose fordi folk først går til læge efter lang tids sygdom. Derfor kan antallet af personer med sygdommen faktisk være højere.

Da sygdommen igangsættes af gluten-proteinet, som findes i hvede, rug og byg, kræver det at du har indtaget gluten før sygdommen bryder ud. Det er en kendt misforståelse at man kan være født med cøliaki. Selvom både børn og voksne kan rammes, er det en sygdom der optræder med stigende alder. Børn rammes først efter ammeperioden, når de udsættes for andet end modermælk.

 

Hvad kan du selv gøre?

Du bør undgå gluten-holdige fødevarer – specielt hvede, rug og byg. Vær især opmærksom på at mange færdige produkter indeholder almindelig hvede og derfor også gluten. Tjek altid varedeklarationen. Havre indeholder generelt meget lidt gluten og de fleste glutenintolerante reagerer ikke på havre i sig selv. Dog kan havre være forurenet under forarbejdningen og faktisk indeholde nok gluten til at fremprovokere symptomer, hvis du er meget følsom. Derfor anbefaler jeg at du køber havre fra producenter, der godkender produktet til glutenintolerante. Produkter af frø og glutenfrie kornsorter, såsom quinoa, majs, hirse, boghvede og ris, er oplagte kandidater som erstatning for traditionelle kornprodukter.

Din læge vil sikkert også anbefale dig et besøg hos en klinisk diætist. Det kan være en stor hjælp – især i starten, hvor det kan virke uoverskueligt at sammensætte en sund dagskost på egen hånd.

Vi tilbyder diætbehandling af mave-tarmproblemer, herunder cøliaki. Læs mere om det her.

 Husk at Sygeforsikringen Danmark giver tilskud til behandling hos en godkendt klinisk diætist.

 

Klaus Frobenius
Aut Klinisk diætist

Cøliaki

Gluten er et protein, der især findes i hvede, rug og byg.