Alder er et tal – Ældre er noget man føler sig

Alderdom er den tid man har sparet op til sig selv

 

Læs i denne uge om kost til ældre og om at bevare livskvaliteten i en sund alderdom.

 

Det handler om en sund aldring, så alderdommen kan nydes længe og aktivt

En sund aldring øger din livskvalitet både nu og senere

 

Vi når den modne alder forskelligt. Måske har du masser af aktivt overskud i din hverdag, og udnytter de ekstra frie timer i din alderdom til fulde. Måske hører du i stedet til en stor gruppe af ældre, der lider af en eller flere skavanker og hvor ‘kroppen kan mærkes’ på flere måder nu end for blot nogle år siden.

 

Det er vigtigt at slå fast, at alderdom i sig selv ikke er en sygdom, og du har måske slet ikke brug for særlige hensyn. Er du generelt sund og rask behøver du ikke en speciel diæt for at få en sund alderdom. En sund kost til ældre er den samme som til alle andre, og den får du bedst ved at følge Sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger. Spiser du efter de 10 kostråd er du allerede godt på vej mod en sund aldring.

 

Sund alderdom, sund aldring

Livskvalitet er energi til at nyde livet

 

 

Alderdommen forårsager dog nogle fysiske forandringer, der kan svække din krop og disponere dig for sygdomme. Derfor kan du have behov for at få justeret din kost, sådan at dine helbredsmæssige ernæringsbehov tilgodeses. Hvis du er syg, småtspisende eller overvægtig, kan du have gavn af diætbehandling, der fokuserer på at optimere din ernæringstilstand, så du kan forebygge og begrænse udviklingen af sygdomme. Mere om det nedenfor.

 

Alderdommen er en tid, som du bør bruge på dig selv og familien. Det kræver energi og rørighed, at være aktiv. Din livskvalitet afhænger i høj grad af dit helbred, og det kan betale sig at pleje sig selv lidt ekstra i den modne alder, så du bibeholder en sund og stærk krop, der har energi og styrke til mange gode oplevelser – mange år endnu.

 

 

Svigter dit overskud?

Ikke alle, der når op i årene, føler sig gamle. Er du velsignet med en sund og stærk krop, er der ingen grund til at ændre særligt på dine kostvaner, men tænk alligevel over en sund livsstil for at bibeholde en sund aldring.

 

Mange ældre lever dog med en eller flere kroniske sygdomme eller andre helbredsproblemer. Det er almindeligt, når fysikken svigter, at vores overskud også mindskes. Har man svært ved komme rundt, bliver det naturligt også sværere at være tilstrækkeligt fysisk aktiv. Det kan føre til tab af muskelmasse og problemer med at holde vægten. Underernæring er i lige så høj grad et problem hos ældre som overvægt. Er du kommet op i årene, er det derfor vigtigt at holde øje med vægten – både om den går for højt op eller ned.

 

 

Småtspisende ældre skal især passe på

Nedsat appetit eller overskud til at lave mad kan opstå som følge af sygdom, eller fordi måltiderne for nogle nu skal indtages alene og derfor bliver sprunget over. Det kan også være, at du bare generelt er træt eller bare ikke spiser så meget som tidligere.

 

Når appetitten falder, kan det være svært at få dækket sine næringsstofbehov, der ikke er blevet mindre, selvom alderen er steget. Faktisk kan kroppen i visse tilfælde have nogle ekstra næringsbehov.

 

Du kan især kommer i underskud af protein, hvis du lider af en kronisk sygdom, taber muskelmasse eller er undervægtig. Behovet for vitaminer og mineraler, stilles også vanskeligt gennem kosten, hvis måltiderne er få og små. Særligt calcium og D-vitamin er vigtige i forhold til at bevare din knoglestyrke.

 

 

Vær opmærksom på undervægt inden det opstår

Undervægt er skadeligt for dit helbred, da det ofte handler om tab af muskelmasse og en tæring på kroppens ressourcer. Når kroppen ikke får tilført tilstrækkeligt med næringsstoffer via kosten, må den nødvendigvis nedbryde eget væv for at frigive nogle af de næringsstoffer, som du har behov for, for at kunne fungere. Muskelvæv nedbrydes for at frigive protein, knogler for calcium og fedt for energi.

Det bliver en ond cirkel, hvor din ernæringstilstand svækker din funktionsevne og dit overskud til blandt andet at lave mad. Det medfører igen et lavere aktivitetsniveau og for lidt næring, hvilket svækker dig yderligere. Det er en farlig tilstand, hvor din krop langsomt nedbrydes. Du bliver i højere grad modtagelig for sygdomme og får sværere ved at klare dig selv. Underernærede ældre har ofte behov for hjælp fra sundhedssystemet, herunder lægehjælp og fra hjemmeplejen.

 

Underernæring øger din risiko for at blive syg og mindsker din evne til at klare dig selv.

 

Det er derfor vigtigt, at du sørger for at holde vægten – dog også uden at tage for meget på (læs om overvægt nedenfor). Er du småtspisende har du altså et særligt behov for at få optimeret din kost. Vær opmærksom på din tilstand i god tid, og snak med din læge hvis du er i tvivl.

 

Sund aldring, gigt og kost. Læs om gigtsygdomme

Undgå fejlernæring med en optimeret kost. Få kostvejledning hos en Klinisk Diætist

 

 

Undgå at tabe muskelmasse

Din muskelmasse er helt afgørende for at du kan bevæge dig rundt og være aktiv. Selv små daglige gøremål kan blive vanskelige, hvis du ikke er stærk nok til at udføre dem. Det er derfor vigtigt at du sørger for ikke at tabe muskelmasse. Spis masser af protein – helst til alle måltider – og vær så fysisk aktiv, som du orker. Bevæg dig helst 30 minutter om dagen.

 

Du behøver ikke planlægge fitness eller en anden form for træning flere gange om ugen. Det er lige så fint at gå en tur med hunden hver dag. Tænk i øvrigt over hvordan du kan bevæge dig mere i dine daglige rutiner. Tag eksempelvis cyklen på indkøbstur i stedet for bilen.

Har du svært ved at bevæge dig rundt, kan du rådføre dig med en fysioterapeut om nogle hensigtsmæssige kropsøvelser, du kan lave derhjemme.

 

 

Pas også på overvægt

Selvom du er kommet op i årene bør du stadig passe på overvægt. Det er en misforståelse, at man gerne må have lidt på sidebenene, når man er over 60. Uanset din alder, øger overvægt risikoen for udvikling af livsstilssygdomme, herunder diabetes (sukkersyge), slidgigt og hjertekarsygdomme, og særligt på grund af din alder kan overvægt påvirke din førlighed og styrke.

 

En forkert kost med for meget energi og for få næringsstoffer, kan faktisk føre til underernæring selvom du er overvægtig og sætte dig samme farlige tilstand, som beskrevet ovenfor for undervægtige ældre. Du kan som overvægtig derfor også have ekstra behov for hjælp til at klare almindelige opgaver.

 

Overvægt kan effektivt behandles med en livsstilsomlægning og et vægttab. Du bør dog rådføre dig med en sundhedsfaglig inden du igangsætter et vægttab, da du på grund af din alder og eventuelle kroniske sygdomme kan have ekstra ernæringsbehov, der skal tages med i betragtning. Særligt, hvis du er overvægtig men underernæret, bør du få professionel rådgivning omkring en sund ernæring for dig. Snak med din læge eller diætist om din situation. Vi er alle forskellige og har forskellige behov.  

 

 

Har du brug for diætbehandling?

Er du småtspisende, og særligt hvis du lider af en kronisk sygdom eller er undervægtig, kan du have ekstra behov, der kræver diætbehandling. Ved overvægt er det ligeledes nødvendigt at justere kosten, og det kan være nødvendigt med professionel kostvejledning, sådan at du ikke belaster dit helbred under et vægttab. Snak med din læge eller diætist om dine ernæringsbehov.

 

Læs mere om vores diætbehandlinger til en sund alderdom her.

 

Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om en sund kost til ældre. Vi svarer på alle spørgsmål.

 

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

 

Klaus Frobenius

Aut. Klinisk Diætist