Low FODMAP diæten og irritabel tarm

Hvordan får jeg low FODMAP diæten og min hverdag til at hænge sammen, så jeg også er mæt?

 

Hej Klaus.

 

Jeg har en del spørgsmål vedrørende low FODMAP diæten.

Jeg har irritabel tarm med oppustethed og forstoppelse. Jeg har succes med low FODMAP diæten, men det er et mareridt. Jeg tænker virkelig dagligt på hvordan jeg skal få mit liv og min diæt til at hænge sammen. Det er ikke nemt ved siden af mit studie, hvor jeg er meget presset p.t. Har du nogle gode råd? Hvordan får jeg min hverdag OG low FODMAP diæten til at hænge sammen? Jeg går højt op i min sundhed, men jeg er lige lidt udfordret.

 

Jeg spiser havregryn med laktosefri mælk til morgenmad (plus klementiner og bananer eller friske blåbær), og det virker. Jeg er flad som et bræt (!!!) – indtil frokost. Er optøede bær ok? Jeg synes jeg fik en reaktion på varmede hindbær, og syltetøj er jo no-go.

Til frokost spiser jeg rugbrød og bliver oppustet, men kan ellers ikke finde ud af hvordan jeg skal få en nem og mættende frokost til at hænge sammen.

 

Til aftensmad prøver jeg at undgå pasta, men jeg kan bare rigtig godt li’ det. I går prøvede jeg så noget glutenfri pasta, lavet på brune ris. Det var ikke en succes. Jeg mangler virkelig noget inspiration.

 

Jeg håber du kan pege mig i den rigtige retning.

 

Mvh

Axxxxx

 




Hej Axxxxx

 

Low FODMAP diæten er ikke den nemmeste at leve efter. Det kræver en særlig indsats i hverdagen, så det er forståeligt, at du føler det udfordrende at få til at hænge sammen.

 

Du beskriver ikke hvor længe du har spist efter low FODMAP diæten. Diæten er en eliminationsdiæt, hvilket skal forstås på den måde, at man efter 6-8 uger på diæten langsomt begynder at reintroducere fødevarer en af gangen. Dette er for at identificere fødeemner, der fremkalder symptomer. Det er altså ikke meningen, at man skal forblive på diæten på længere sigt. Det er hverken sjovt eller sundt. Som du selv påpeger, er diæten besværlig at leve efter, og bestemt ikke nem at få til at hænge sammen i en travl hverdag.

 

Det er godt, at du oplever en bedring på low FODMAP diæten. Det afslører, at der er visse FODMAPs, der giver symptomer hos dig. Forvent ikke, at du bliver helt symptomfri på low FODMAP diæten. Diæten er god til irritabel tarm med diarre, men personer med forstoppelse oplever ofte mindre og varierende effekt af low FODMAP diæten. Noter dig dine observationer, så du kan begynde med at reintroducere de fødeemner, hvor du ikke forventer at få symptomer, når du når dertil. Det er altid sjovere med successer.

 

Jeg vil anbefale dig, at varmebehandle dine bær, hvis du bruger købte frostposer. Frosne bær skal varmebehandles for at undgå smitte med Norovirus -jvnf. Fødevarestyrelsen. Norovirus kan give en ubehagelig maveinfektion med opkast og diarre, også kendt som roskildesyge.

 

På low FODMAP diæten er der begrænsning på, hvor store portioner af bær, du kan spise uden at få symptomer. Dit indtag af hindbær bør nok ikke være højere end 90 gram på én gang. Begrænsningen for blåbær ligger lidt lavere på max 40-60 gram af gangen. Eftersom de tilhører samme “gruppe” af FODMAPs, ville jeg holde mig til laveste fællesnævner i kombination – altså kun 40 gram. Det er heller ikke sikkert din tarm kan håndtere både hindbær og blåbær samtidigt. Du kan jo se hvad der sker, hvis du prøver at spise mindre portioner og bærrene adskilt.

I forhold til frokost, er du nok nødt til at finde en løsning uden rugbrød. Jeg kan anbefale Remas glutenfrie brød. En frokost bestående af en salat med kød eller fisk vil også være godt.

 

Pasta er desværre en af de store syndere, som man er nødt til at leve uden i en periode. Der er mange, der river broccoli til en slags ris, som en form for pasta-erstatning. Diverse grøntsager, som eksempelvis squash og gulerod, kan også snittes tyndt på et julienne jern, så det ligner en slags pasta/ spaghetti. Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men det lugter lidt derhen af.

 

Jeg håber ovenstående hjalp dig.

Fortsat held og lykke med diæten. Jeg håber du bliver klogere på hvilke fødeemner, der giver symptomer hos dig, så du kan vende tilbage til en (næsten) normal kost igen snart.

 

De bedste hilsner

Klaus

Statsaut. Klinisk Diætist

 

Hvad er low FODMAP diæten? Bliv klogere her.

Klinisk diætist Klaus Frobenius besvarer spørgsmål om sundhed

Brænder du også inde med spørgsmål til diætisten? Send dem i dag.