Jeg er 17 år, normalvægtig og dyrker masser af sport. Skal jeg bekymre mig om min fedtprocent?

Hej Klinik for Helbred og Sundhed

 

Jeg er en 17-årig dreng, der dyrker sport 5-6 dage om ugen inklusiv fitnesscenter, jeg vejer 73 kg, er 177 cm høj og er i bund og grund en meget aktiv person. Min fedtprocent er godt og vel 14%, selvom jeg i noget tid har fokuseret meget på cardio og fedttab, og i øvrigt stadig smadrer alle på mit fodboldhold i biptest, er det som om at det ikke går den rigtige vej. Jeg er nået så lang, og har forstået at det nok er min kost, der ikke er helt som den skal være.

 

Mit spørgsmål: Hvad for noget mad er godt til fedttab? Jeg har altid spist en masse brød, pasta og andre former for kulhydrater, men er det dét, der forhindrer mig at smide kilo?

 

Mvh Mads

 


 

 

Kære Mads

 

Mange tak for dit spørgsmål. Vi får for tiden mange lignende spørgsmål fra unge mennesker, som dig selv, der vil høre om de ‘lever sundt nok’. Jeg beklager derfor på forhånd, hvis visse dele af mit svar bliver af lidt generaliserende karakter, da jeg vil prøve at gøre indlægget relevant for så mange andre i samme situation som dig. Jeg skal dog gøre mit bedste for også at besvare dit spørgsmål fyldestgørende 🙂

 

Først vil jeg dog lige sige, at du lyder som en frisk ung herre, og på baggrund af din beskrivelse vil jeg kategorisere dig som værende fysisk ‘meget aktiv’. Det lyder også som om, du finder en glæde i sporten og har noget socialt i forbindelse med din fodbold – og det er alpha – og omega i at bevare motivationen i en aktiv livsstil, så bliv endelig ved med det.

 

Når jeg laver en energiberegning på dig med din alder (17 år), vægt (73 kg) og højde (177 cm), får jeg et beregnet energibehov på lige knap 3000 kcal (2949 for at være helt præcist) – på baggrund af din meget aktive livsstil. Det er det kaloriebehov, du har brug for at indtage via mad og drikke hver dag for at vedligeholde din nuværende vægt. Det vil for nogle være rigtig meget, men du forbrænder også mange kalorier med så stort et aktivitetsniveau.

 

Jeg vil også sige, at du på baggrund af dine angivne data, ikke har behov for et vægttab. Dit beregnede BMI er 23 – og altså helt normalt. Din fedtprocent, som du angiver til 14%, falder også helt inden for normalområdet på ca. 11-22%, hvor du i øvrigt ligger i den lave ende. Jeg ville derfor, hvis jeg var dig, ikke bekymre mig så meget om hvordan du kan tabe fedtmasse. Du har, som jeg læser det, en meget sund krop – og det er jo det vigtigste.

 

Da jeg ikke kender dig, og derfor ikke har større viden om din kropsbygning og facon, får du i øvrigt lidt vejledende fifs for at besvare dit spørgsmål omkring kost og fedttab. Jeg tror dog, at du med fordel kan ændre fokus fra at tabe fedtmasse, hvilket du som sagt ikke behøver, til at sørge for at få nok protein til at bygge muskler op med efter din træning.

 

Jeg kender naturligvis ikke til dine nuværende kostvaner, men hvis du eksempelvis spiser restriktivt i et forsøg på at tabe dig, når du i virkeligheden har brug for 3000 kcal på baggrund af dit aktivitetsniveau, kan der ske det at “kroppen holder på” de ressourcer den har – eksempelvist fedt. Man opnår altså det modsatte af et vægttab, nemlig at kroppens forbrænding – populært sagt nedsættes. Der kan også ske det, at du tærer på dine muskeldepoter for at frigive energi til det behov du har som følge af dit aktivitetsniveau. Dermed nedbrydes muskelmasse og ikke fedt. Derved kan det måske lidt kunstigt se ud om som, at du har behov for at tabe fedtmasse, selvom du i virkeligheden har brug for at “tage muskler på”. Jeg håber det giver lidt mening.

 

Som sagt, ligger din fedtprocent helt som den skal i normalområdet, men vil du være sikker på at du understøtter din krop kostmæssigt til det behov den har, skal du sørge for at spise omkring 3000 kcal dagligt. Spis varieret og i øvrigt sundt efter de 10 kostråd – uden at bekymre dig om hvorvidt du får for lidt eller for meget af makronæringsstofferne, herunder fedt. Gør du det – vil du helt naturligt, få dækket dine behov.

De 10 kostråd er muligvis ikke så spændende – men de er meget effektive. De handler om at spise afbalanceret og fornuftigt. Er man normalvægtig og et aktivt mennesker, behøver man altså ikke tænke så meget over sin kost, hvis blot man følger de officielle guidelines.

 

Hvis du er i tvivl om, hvor meget 3000 kcal svarer til, findes der mange forskellige apps til telefonen, der hjælper dig med at holde styr på kalorierne. Jeg vil dog ikke anbefale at bruge disse generelt, da man kan komme til at udvikle et meget kontrollerende forhold til sin kost. Disse app’s kan dog være en hjælp til – i en begrænset periode – at få et overblik over “hvor lidt og hvor meget”. Jeg tror du vil opleve, at du skal spise mere end du gør.

 

I grove træk, skal du altså over hele dagen spise afbalanceret i forhold til alle næringsstoffer. Derudover er det en god ide umiddelbart efter træning at indtage et mellemmåltid, bestående af både kulhydrater og protein, så dine muskler har noget at restituere med. Det kan eksempelvis være en bolle med lidt kødpålæg, en skål havregryn med mælk, et glas kakaomælk og en banan, eller noget helt andet, som du godt kan li’.

 

Du vil selvfølgelig ikke opleve “at kiloene rasler af”, som du ønsker det, men du vil i stedet styrke dine muskler, hvilket vil give et mere muskuløst, veltrænet og sundt udseende.

 

 

Du kan læse mere om kost i forbindelse med træning og vægttab på vores hjemmeside.

Jeg håber ovenstående hjælper dig med din problematik, selvom jeg ikke helt direkte besvarer dit spørgsmål.

Du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

 

Bedste hilsner

Klaus Frobenius
Statsautoriseret Klinisk Diætist

 

Spørg diætisten om sundhed

Du kan også sende mig dine spørgsmål om kost og sundhed

 

 

 

Læs andre relevante indlæg:

Diætisten om en sund krop med styrketræning

 

Diætisten om vægttabssystemer og kostplaner

Diætisten om kostpyramiden og de 10 kostråd

Diætisten om den officielle anbefaling om 30 min. fysisk aktivitet om dagen

Diætisten om et sundt og varigt vægttab