Kost og Sundhed: Sødemidler, Omega-3 fedtsyrer, hørfrø og chiafrø

Er sødemidlet sukrin virkelig bedre end bordsukker, og hvordan får jeg bedst omega-3 fedtsyrerne fra hørfrø og chiafrø?

 

Hej,

 

Sødemidlet Sukrin som man skriver har 0 kcal. er det ikke skjult under Kulhydraterne? Det siges at der er 100 g kulhydrater pr. 100 g sukrin. Er jeg helt forkert på den, hvis 1 g kulhydrat er lig med 4 kcal? Hvis det er tilfældet kan man vel lige så godt bruge alm. Sukker?

 

Jeg skal også lige have sat et par ting fast med hensyn til hørfrø og Chia frø.

Skal begge frø kværnes for at få udbytte af omega 3?

Ødelægger man omega 3 ved opvarmning af frøene?



Mvh

Txxx


 

Hej Txxx

 

Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå du spørger. Der findes rigtig meget information (også misvisende) omkring netop disse emner. Det kan man godt blive forvirret over.

 

Hvad angår dit første spørgsmål omkring sødemidlet sukrin, så er det rigtigt, at det indeholder 0 kcal.

Sukrin består af det naturligt forekommende sukkeralkohole erythritol, der klassificeres blandt kulhydraterne som et polyol. For god ordens skyld skal jeg nævne, at det ikke er den samme type alkohol som øl og vin, og derfor opnår man ikke en berusende effekt ved at indtage erythritol – heller ikke i store mængder.

 

Sukkerstoffets alkoholdel opstår under gæringsprocessen ved fremstilling af erythritol. Det er vigtigt at vide i forhold til, at det lanceres som et naturligt sødemiddel. Det er rigtigt, at erythritol også findes i naturen, blandt andet i frugt, men det fremstilles industrielt til salg. Det er kun en pointe jeg fremhæver her af hensyn til dem, der måtte læse med, da nogle kan have et fejlagtigt indtryk af at erythritol er mere naturligt end bordsukker, der er udvundet af sukkerroer eller sukkerrør. Man skal altså ikke købe erythritol, fordi man ønsker et mere naturligt sødemiddel, men i stedet på grund af nogle af de fordele, erythritol har kontra bordsukker.

 

Sukrin er næsten lige så sødt som bordsukker (ca. 70% så sødt) og næsten kaloriefrit. Jeg siger næsten fordi det teknisk set indeholder 0,2 kalorier per 100 gram, men man indtager sjældent så store doser af sukrin, at kalorierne betyder noget i den sammenhæng. Det er rigtigt, at sukrin er et kulhydrat, men kulhydratet omsættes ikke som energi i kroppen, og derfor skal man ikke tælle kulhydraterne med i kalorieregnskabet. Sukrins kemiske struktur gør det muligt at undvige kroppens forbrændingsmekanisme, og det er netop grunden til at det er næsten kaloriefrit. Derfor kan man også reducere væsentligt på antallet af kalorier ved at erstatte bordsukker med sukrin i mange opskrifter og endda i måltider. Det kan også være et bedre alternativ end bordsukker for sukkersygepatienter, der har behov for at regulere deres blodsukker, idet erythritol ikke giver de samme blodsukkerstigninger efter indtagelse.

 

 

blodsukker blodsukkerdiæt

Bliv klogere på blodsukker, sukkersyge og en normal regulering af blodsukkeret.

 

 

Der er selvfølgelig også nogle negative effekter af sødemidler, også af sukrin/ erythritol. Sødemidler stimulerer de samme områder i hjernen som bordsukker, og påvirker derfor de samme hormoner og signalstoffer. Forskere mener, at et indtag af sødemidler snyder kroppen for et måltid, som den tror den har fået. Kroppen igangsætter den samme respons som efter et sukkerholdigt måltid, men de hormoner og signalstoffer udfører deres arbejde “på tom mave”. Det kan på sigt føre til cravings, overspisning, overvægt og sukkersyge. Der er dog ikke helt entydig forskning på hvorvidt overvægt og sukkersyge som følge af et stort indtag af sødemidler skyldes sødemidlerne i sig selv eller de effekter på hormoner og signalstoffer, som kan føre til overspisning og cravings. Det skal siges, at det forskningsmæssigt også er et meget debatteret område, som der endnu ikke entydige og helt klare resultater på. Vores kroppe reagerer også meget forskelligt og responserne kan derfor også være individuelle.

 

Du har helt ret i at 1 gram kulhydrat indeholder 4,2 kcal, men i forhold til sukrin skal de altså ikke tælles med. Sukrin kan derfor godt anvendes som et kaloriefattigt alternativ til bordsukker og kan være et godt værktøj for personer med et højt BMI eller sukkersyge. Er man normalvægtig og har et normalt blodsukker ser jeg dog ingen grund til at bruge sukrin eller andre sødemidler. Da vil det være sundere for kroppen at spise rigtig bordsukker – selvfølgelig i begrænset omfang.

 

Nu til dit andet spørgsmål vedrørende hørfrø og chiafrø. Det er rigtigt, at begge frø indeholder omega-3 fedtsyrer. Det er dog en plantebaseret version, hvor vores kroppe har bedre af den type omega-3 fedtsyre, som vi får fra de fede fisk (blandt andet laks, sild og makrel). Frøene er dog stadigt rige på mange af de flerumættede fedtsyrer, som er så sunde og som vi stadigt får for lidt af, så helt skidt er det ikke at spise hørfrø og chiafrø. De er desuden gode kilder til protein og kostfibre.

 

Du har dog en vigtig pointe i, at frøskallen forhindrer optaget af de flerumættede fedtsyrer. Især hørfrø har en svært nedbrydelig skal, og passerer derfor hele igennem tarmen. Chiafrø suger vand til sig og hæver op til en slimet masse, men det er uvist hvor mange af fedtsyrerne der optages, når frøene indtages hele. Derfor kan man male begge frø i eksempelvis en kaffekværn eller knuse dem let i en morter inden man anvender dem.

 

Bemærk, Fødevarestyrelsen anbefaler at man ikke maler sine hørfrø, da de indeholder tungmetallet cadmium og cyanogene glycosider (blåsyre). Begge stoffer er giftige. Man skal dog spise ret store mængder af knuste hørfrø, for at de udgør en sundhedsfare, men man bør nok ikke gøre det til en daglig vane.

 

Det er også rigtigt at omega-3 fedtsyrerne nedbrydes ved opvarmning. Omega-3 hører til gruppen af flerumættede fedtsyrer. Det betyder, at der i den kemiske struktur er flere ‘umættede’ bindinger, der gør molekylet mere ustabilt og sartere over for lys, luft – og ja varme. Hvor stort nedbruddet er ved tilberedning afhænger af temperaturen, tilberedningstid og måde. Stegning er eksempelvis hårdere ved fedtsyrerne end bagning. Dog vil den bedste måde at få de sunde fedtsyrer på være at indtage frøene med det samme, lige efter de er blevet knust eller malet, og utilberedt -eksempelvis på müsli.

 

Jeg håber dette besvarede dine spørgsmål.

 

De bedste hilsner

Klaus

 

Klinisk diætist Klaus Frobenius besvarer spørgsmål om sundhed

Få også svar på dine spørgsmål om sundhed. Dit spørgsmål er sikkert relevant for andre.