Ring 52 30 11 23
Bestil tid på telefon eller mail: kontakt@sundt-helbred.dk

Autoriseret Klinisk Diætist & Livsstilscoach

Diætbehandling og motiverende coaching

Spørg diætisten om sundhed

Det er nu muligt, at sende os dine spørgsmål om kost, ernæring og sundhed

Ydelsen er gratis, og du får direkte svar fra diætisten. Vi anvender dit spørgsmål her på siden som en del af vores forum for vidensdeling. Dit spørgsmål har sikkert værdi for andre i samme situation som dig.

 

Du skal blot:

Anvende kontaktformularen eller mail: kontakt@sundt-helbred.dk. Beskriv dit spørgsmål så detaljeret som muligt. Jo flere oplysninger, vi har om din situation, desto bedre kan vi rådgive dig. Skriv også gerne lidt om dig selv, hvis du synes det har relevans for dit spørgsmål. Vi holder alle personfølsomme oplysninger anonyme, når vi udgiver indlæg.

Find det du søger:

Søg i indlæg om sundhed eller brug direkte links nedenfor.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Søg
Search in pages

Indlæg om sundhed

Hej Klinik for Helbred og Sundhed   Jeg er en 17-årig dreng, der dyrker sport 5-6 dage om ugen inklusiv fitnesscenter, jeg vejer 73 kg, er 177 cm høj og er i bund og grund en meget aktiv person. Min fedtprocent er godt og vel 14%, selvom jeg i noget tid har fokuseret meget på cardio og fedttab, og i øvrigt stadig smadrer alle på mit fodboldhold i biptest, er det som om at det ikke går den rigtige vej. Jeg er nået så lang, og har forstået at det nok er min kost, der ikke er helt som den skal være.   Mit spørgsmål: Hvad for noget mad er godt til fedttab? Jeg har altid spist en masse brød, pasta og andre former for kulhydrater, men er det dét, der forhindrer mig at smide kilo?   Mvh Mads       Kære Mads   Mange tak for dit spørgsmål.
Hej,   jeg har fået konstateret et for lavt Vitamin D. Den ligger på 36. Min læge siger jeg skal tage 1 tablet på 30 ue hver dag. En anden læge siger jeg skal tage 3 tabletter af 30 ue om dagen i en mdr. og derefter 2 x 30 ue hver dag  i 2 mdr. og så efterfølgende tage 1 x 30 ue som et supplement fremadrettet. Jeg oplever muskelhop over hele kroppen, dårligt humør ect. Jeg vil bare gerne have det til at virke hurtigst muligt. Så hjælp – hvad er bedst? Jeg har også hørt man kan få for meget?? Og hvad kan jeg supplere med af andet -udover masser af fisk og grønt – jeg tager fiskeolie hver dag. Jeg dyrker motion ca 4 x om ugen – løb, styrke og yoga. Jeg håber i kan hjælpe mig med et godt råd.   Mange hilsner Janni     Hej
Hej   Tæller det salt jeg kommer i kogevandet til rodfrugter med i saltindtaget. dvs. Optager kartofler salt fra kogevandet – og andre grøntsager, pasta, mm?   Mvh Erik     Hej Erik   Tak for dit spørgsmål. Du spørger til et meget relevant og alt for overset område inden for kostrådene, og jeg har måttet dykke ned i den videnskabelige litteratur, for at give dig et fyldestgørende svar. Jeg beklager derfor på forhånd, at indlægget bliver af en lidt nørdet karakter.   Dit spørgsmål er vigtigt fordi vi generelt skal mindske vores saltindtag. Vi danskerne spiser, ligesom resten af den vestlige verden, alt for meget salt. I gennemsnit indtager mænd omkring 9-11 gram salt om dagen, hvilket svarer til 2 hele teskefulde. Kvinder spiser i gennemsnit lidt mindre salt om dagen, ca. 7-8 gram salt, hvilket svarer til ca. 1 ½ teskefulde.   Både mænds og kvinders daglige saltindtag
Hej   Jeg har et spørgsmål af måske lidt praktisk karakter – og ikke så meget om sundhed. Når jeg går i supermarkedet og læser varedeklarationen på stegte kyllingeprodukter så er der 100-120 kcal per 100 g. Og læser jeg på nettet indeholder kyllingebryst ca 100 kcal. Men når jeg køber kyllingebryst rå og der står 100 kcal per 100 g så antager jeg det er i rå tilstand? Når jeg så udregner indholdet efter der er tilberedt, hvis jeg nu tager et bryst der er stegt dagen efter og vejer det. Det gør jeg ved at udregne kcal indholdet i rå mængde. Og dele med vægten efter tilberedning ganget med 100. Men når jeg gør det kommer jeg frem til ca 150 kcal og nogle gange mere. Er måden forkert eller er oplysninger på varedeklarationer oplyst for tilberedt? Meget kylling er jo også tungere pga alt det væske der
Hej Klinik for Helbred og Sundhed   Jeg er en pige på 24 år. Jeg er 160 høj.   Jeg gik for 2 år siden til en diætist og fik en kostplan med 1100 kalorier, som jeg skulle følge og tabte mig rigtig flot 1 kg om ugen. Jeg fik så da jeg vejede 65 kg en kostplan af hende på 1500 kalorier, der gjorde at jeg tabte mig 0,5 kg om ugen.   Jeg har i lang tid spist efter 1100 planen og holdt vægten ved lige og nede og det har gjort mig glad og så har jeg hver lørdag en syndedag og trods den har jeg stadig hver fredag kunne holde vægten ved lige.   Når jeg skal i sommerhus, når det er jul og når jeg skal på ferie tager jeg altid nogle kilo på men har tabt dem flot igen altid.   Jeg har det
Jeg vil gerne tabe mig. Hvordan tæller man kalorier til et vægttab? Hej Klaus   Hvordan tæller man kalorier nemmest, og hvor mange vil du anbefale hvis jeg skal tabe mig, syntes jeg mister modet for hurtigt, da det er jungle for mig. Jeg vejer 87 kg, er 172 høj, og vil gerne ned på 70 kg – jeg har i et år gået i fitness center 3 gange i ugen, hvor jeg giver den max gas i en time. 15 min cross (3 km), 15 min cykel (6 km), 15 min roning (3 km) + en omgang i cirkel træning med ca 12 maskiner. Så nu gælder det kalorierne.   Mvh Mette     Hej Mette   Tak for dit spørgsmål og for en god beskrivelse af din situation. Jeg kan godt forstå, at du hurtigt mister modet med hensyn til kalorietælling. Det er heller ikke det mest motiverende
Jeg har en bindevævssygdom. Hvordan skal jeg spise for at opbygge muskler?   Hej Klaus Frobenius   Jeg har en bindevævssygdom, og forsøger samtidig at dyrke lidt motion for at få opbygget en grundform, så jeg har lidt at stå imod med, når jeg rammer en dårlig periode, (hvor jeg så ikke bevæger mig ret meget.) Jeg går op i min sundhed. Jeg træner lidt pilates øvelser kombineret med lidt vægttræning, og jeg kan mærke, at det virkelig er godt for mig. Det er nemmere at gå på trapper, når man har lidt benmuskler. Jeg bliver ikke så hurtigt træt, efter jeg er begyndt på træningen. Jeg er opmærksom på at leve sundt med masser af frugt og grønt, og jeg spiser meget sjældent sukker og hvidt brød. Jeg har hovedsageligt spist kylling, bagekartoffel og råkostsalat de dage jeg træner – for at få protein – men det bliver ærligt
Jeg har meget lavt blodtryk? Kan jeg spise mere salt for at øge mit blodtryk?   Hej   Jeg har meget lavt blodtryk og bliver ofte svimmel, når jeg rejser mig. Kan jeg “spise” mig til et højere blodtryk? Man siger jo, at personer med for højt blodtryk skal passe på med salt – så kan jeg bare spise ekstra meget salt, eller er det stadig usundt med for meget salt?   Med venlig hilsen Gxxxxx     Hej Gxxxxx   Tak for dit spørgsmål.   Jeg kan godt forstå, du spørger. Ifølge de officielle anbefalinger bør vi nemlig spise mindre salt af hensyn til vores generelle sundhed, men især personer med forhøjet blodtryk bør være varsomme med deres saltindtag. I dit tilfælde, hvor du lider af for lavt blodtryk, kan du nok strø lidt ekstra salt på maden. Det afhænger dog lidt af forskellige faktorer, som eksempelvis din alder
Er sødemidlet sukrin virkelig bedre end bordsukker, og hvordan får jeg bedst omega-3 fedtsyrerne fra hørfrø og chiafrø?   Hej,   Sødemidlet Sukrin som man skriver har 0 kcal. er det ikke skjult under Kulhydraterne? Det siges at der er 100 g kulhydrater pr. 100 g sukrin. Er jeg helt forkert på den, hvis 1 g kulhydrat er lig med 4 kcal? Hvis det er tilfældet kan man vel lige så godt bruge alm. Sukker?   Jeg skal også lige have sat et par ting fast med hensyn til hørfrø og Chia frø. Skal begge frø kværnes for at få udbytte af omega 3? Ødelægger man omega 3 ved opvarmning af frøene? Mvh Txxx   Hej Txxx   Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå du spørger. Der findes rigtig meget information (også misvisende) omkring netop disse emner. Det kan man godt blive forvirret over.   Hvad angår dit
Hvad er mit kaloriebehov, hvis jeg skal holde vægten? Hej Klinik for Helbred og Sundhed   Mit navn er Lxxxxxx. Jeg opsøgte en klinisk diætist, fordi jeg er endt ud i en spiseforstyrrelse, hvor jeg har begrænset mig kalorieindtag markant i en periode over et halvt år. Jeg kontaktede en diætist, fordi jeg ville have professionel hjælp til, hvordan et sundt kalorieindtag så ud. Jeg er 18 år, en kvinde, 171 cm høj og vejer omkring 48-49 kg. Min diætist og jeg blev enige om et vægtmål på 55 kg.   Min diætist forklarede, at jeg behøver 2.000 kcal dagligt med udgangspunkt i et lavt aktivitetsniveau. Jeg er dog skeptisk om hvorvidt dette kan være rigtigt. Min diætist påstår, at ved et dagligt kalorieindtag på 2.000 kalorier vil jeg nå op på en vægt på ca 55 kg, hvormed vægten herefter vil bevares på 55 kg. Adskillelige kalorieberegnere på nettet
Nedbrydes laktose ved opvarmning? Kan man selv lave laktosefrie produkter?   Hej Klaus Frobenius   Jeg har et lidt anderledes, teknisk spørgsmål, som jeg håber at du måske kan hjælpe mig med.   Jeg har mælkeallergi. Jeg kan derfor ikke tåle almindelig mælk. Jeg får simpelthen ondt i maven og skal hurtigt på toilettet. Jeg køber laktosefri mælk og smør, og det er også bedre, men det bliver jo halvdyrt i længden. Det ville derfor være smart, hvis jeg nu selv kunne fjerne laktosen fra mælken, eksempelvis ved at koge den? Kan man det eller vil det påvirke min sundhed? Nedbrydes laktose ved opvarmning? Eller kan jeg gøre noget andet køkken-magi? Beklager et måske lidt teknisk spørgsmål. Håber du kan svare alligevel.   Mvh   Mælkeallergikeren   Hej mælkeallergiker   For det første skal vi lige skelne mellem mælkeallergi og laktoseintolerans. Du er bestemt ikke den eneste, der blander de
Hvad kan jeg spise af mad mod forstoppelse?   Hej Klinik for Helbred og Sundhed   Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg har rigtig hård mave, til tider vekslende mellem hård mave og diarre. Når det er værst bløder det og er meget smertefuldt. Det er ikke til at leve med. Jeg kan efterhånden næsten ikke overskue at skulle på toilettet.    Jeg bruger Levorag som smøremiddel, men i virkeligheden ønsker jeg en afføring med en blødere konsistens, der er nemmere at få ud. Er der noget jeg kan spise eller eventuelt skal afholde mig fra at spise for at opnå det? Er der noget mad mod forstoppelse, som jeg kan spise?   Jeg har læst, at man kan spise hørfrø. Skal de knuses, males eller indtages hele? Eller er det en skrøne?   Mvh Den frustrerede   Kære Frustrerede   Det lyder som om, du har ret slem
Hvordan får jeg low FODMAP diæten og min hverdag til at hænge sammen, så jeg også er mæt?   Hej Klaus.   Jeg har en del spørgsmål vedrørende low FODMAP diæten. Jeg har irritabel tarm med oppustethed og forstoppelse. Jeg har succes med low FODMAP diæten, men det er et mareridt. Jeg tænker virkelig dagligt på hvordan jeg skal få mit liv og min diæt til at hænge sammen. Det er ikke nemt ved siden af mit studie, hvor jeg er meget presset p.t. Har du nogle gode råd? Hvordan får jeg min hverdag OG low FODMAP diæten til at hænge sammen? Jeg går højt op i min sundhed, men jeg er lige lidt udfordret.   Jeg spiser havregryn med laktosefri mælk til morgenmad (plus klementiner og bananer eller friske blåbær), og det virker. Jeg er flad som et bræt (!!!) – indtil frokost. Er optøede bær ok? Jeg synes
Opnå et varigt vægttab
Spørg diætisten om sundhed

Vi besvarer alle spørgsmål indenfor 2 hverdage. Spørgsmål kan blive udgivet her på siden til vidensdeling. Vi holder dig selvfølgelig helt anonym.

Send dine spørgsmål om sundhed