Der er mange anbefalinger til sundhed og graviditet

En sund graviditet er individuel.

Du kan læse meget på nettet, og der er sikkert også mange, der gerne deler deres sundhedsopfattelse og erfaringer med dig. Det kan være svært at sortere i al den information – man vil jo sit barn det bedste.

Husk på, at der er lige så mange forskellige sundhedsidealer, som der er mennesker, og det er vigtigt at finde sin egen holdning til det hele.

 

Hvad er de officielle anbefalinger?

Det er vigtigt at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger til gravide, herunder at indtage de rigtige kosttilskud, undgå rygning og alkohol, spise sundt og dyrke moderat motion i hele graviditeten – eller så længe det er muligt. Men er det virkelig så simpelt? Ja – for den normale graviditet er det i hovedtræk ret simpelt. Jeg vil dog alligevel anbefale dig at sætte dig ind i og følge Sundhedsstyrelsen anbefalinger, hvis du er eller prøver på at blive gravid. Du finder dem her.

 

Hvad er så en sund graviditet?

Dit barns blodkredsløb er allerede et selvstændigt organ under graviditeten, men udvekslingen af nærings – og affaldsstoffer er helt afhængig af dig og foregår via moderkagen. Derfor vil alt hvad du indtager under graviditeten påvirke dit barn. Netop af den grund bør gravide ikke ryge eller indtage alkohol og andre euforiserende stoffer, og kosten bør være sund og afbalanceret i forhold til dit stigende behov.

Det er korrekt at gravide skal spise for to – der er trods alt en ekstra lille mund at mætte – men det er en generel misforståelse, at du skal spise for to fuldvoksne. I begyndelsen af graviditeten er dit ekstra behov ca. 100 kalorier om dagen (svarende til 2 stykker frugt), og dit behov stiger gradvist til ca. 500 kalorier ekstra om dagen i slutningen af graviditeten (svarende til et hovedmåltid).

En sund kost og moderat motion, der tilsvarer din fysiske formåen, er med til at reducere graviditetsgener og komplikationer under fødslen.

 

Er graviditetsgener et udtryk for usund graviditet?

Lad mig starte med at slå fast, at graviditetsgener ikke er ensbetydende med en usund graviditet. Selvom du følger alle gode råd og anbefalinger, er det helt almindeligt at lide af graviditetsgener. Din krop undergår utrolige forandringer, og det ville være mærkeligt, hvis du intet mærkede til det. Husk også at ikke to graviditeter er ens, og undgå derfor at sammenligne dig med andre gravide. Du behøver ikke at være en yoga-guru eller at kunne løbetræne under din graviditet – det er fint, hvis du kan, men det er ikke noget du behøver at sigte efter.

 

Få hjælp til dine graviditetsgener

Visse graviditetsgener kan reduceres ved en mindre, men kontrolleret justering af din kost. Professionel kostvejledning kan være med til at mildne gener, såsom kvalme, træthed og forstoppelse, og i øvrigt være med til at sikre en sund graviditet. Husk også at diskutere alle eventuelle gener med din læge eller jordemoder, da de følger dig tæt og derfor kender dig godt.

Læs mere om hvordan vi kan hjælpe dig i din graviditet her.

Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til graviditet og kost.

 

Klaus Frobenius
Aut. Klinisk Diætist

 

Sund graviditet

Vi vejleder dig om en sund graviditet, så du kan nyde den uden for mange gener. Læs mere om sund graviditet.