Mit vægttab er gået i stå. Hvad gør jeg når jeg møder muren?

Hej Klinik for Helbred og Sundhed

 

Jeg er en pige på 24 år. Jeg er 160 høj.

 

Jeg gik for 2 år siden til en diætist og fik en kostplan med 1100 kalorier, som jeg skulle følge og tabte mig rigtig flot 1 kg om ugen. Jeg fik så da jeg vejede 65 kg en kostplan af hende på 1500 kalorier, der gjorde at jeg tabte mig 0,5 kg om ugen.

 

Jeg har i lang tid spist efter 1100 planen og holdt vægten ved lige og nede og det har gjort mig glad og så har jeg hver lørdag en syndedag og trods den har jeg stadig hver fredag kunne holde vægten ved lige.

 

Når jeg skal i sommerhus, når det er jul og når jeg skal på ferie tager jeg altid nogle kilo på men har tabt dem flot igen altid.

 

Jeg har det bedst med at veje 62 kg og det plejede jeg at veje.

 

Nu er spørgsmålet så bare at jeg siden jul ikke har kunne komme ned på 62 kg. Jeg vejer 65,4 kg og vægten har stået stille siden januar. Hvad gør jeg forkert, når mit vægttab er gået i stå?

 

Jeg står hver morgen op og løber i en halv time på mit løbebånd og træner mave og løfter lidt vægte bagefter.

 

Har levet på 1100 kalorier måske ca 2 år og jeg tør ikke spise 1500 kalorier om dagen da jeg tager på af ingenting og jeg er super bange for at tage på og det er jeg fordi jeg altid har været overvægtig og nu har det bedst med at være “slank”.

 

Hvorfor vil min krop denne her gang ikke give slip på de 3 kg jeg så gerne vil tabe mig? Jeg gør det jeg altid har gjort men den vil simpelthen ikke ned i vægt denne her gang.

 

Jeg vejede 89 kg som teenager. Men første gang jeg gik til diætist vejede jeg 74 kilo. Og så 65. Men har aldrig spist efter hendes 1500 plan.

 

Jeg gik hjem da jeg vejede 65 kg og spiste stadig 1100 kalorier fordi hun sagde man i starten på 1500 planen lige ville tage lidt på og så derefter tabe sig.

 

Blev så ved med at spise 1100 kcal da jeg vejede 65 og fik 1500 planen og der kom jeg så flot ned på 62 og kan ikke komme derned mere.

 

De her sedler fik jeg fra vægten oppe hos hende, men de er gamle. Men her kan du lige se dem.

 

Knus hende den frustrerede

 


 

Kære hende den frustrerede 🙂

 

Tak for dit spørgsmål. Først og fremmest vil jeg gerne komplimentere dig for, at du har tabt dig så succesfuldt, og at du har været i stand til at vedligeholde dit vægttab så længe – 2 år er lang tid, så husk at klappe dig selv på skulderen over den sejr. At du møder modstand nu er en ret naturlig ting, og jeg tror der er en helt fornuftig forklaring på, at dit vægttab er gået i stå.

 

Jeg vil også lige starte med at sige, at jeg selvfølgelig har besvaret dit spørgsmål efter bedste evne på baggrund af de informationer, du angiver. Tak for dine gamle vægtudskrifter. De er dog så gamle, at jeg ikke kan udtale mig professionelt om dem i forhold til din nuværende vægtsituation. For god ordens skyld, skal jeg også lige nævne at vægtudskrifterne ikke er udgivet sammen med dit indlæg på vores hjemmeside, da vi har hemmeligholdt alle personfølsomme oplysninger.

 

Når du oplever at dit vægttab er gået i stå, tror jeg det skyldes at du får for lidt at spise. Jeg har lavet en hurtig beregning af dit daglige kaloriebehov på baggrund af dine oplysninger om alder, højde og vægt og på baggrund af et moderat højt aktivitetsniveau. Du vil måske blive overrasket over, at dit kaloriebehov ligger på omkring 2000 kcal om dagen – dog for at bevare din nuværende vægt. Når du gerne vil tabe dig, kan du sagtens ligge lidt lavere, men ikke meget.

 

Dit nuværende kalorieindtag på 1100 kalorier om dagen er meget lidt. Det er ikke hensigtsmæssigt at leve efter så streng en kostplan i så lang, som du har gjort. På et eller andet tidspunkt siger din krop fra, og det er det der sker nu. Du kan stadig spise sundt efter en 1500 kcal kostplan, og du vil fortsat være ‘slank’. Du vil blot belønne din krop for den indsats den har gjort med lidt flere næringsstoffer.

 

Du fortæller også, at din daværende diætist satte dit daglige kalorieindtag op til 1500 kcal, da du nåede de 65 kg, med det formål at styre dit vægttab langsomt ned mod din ønskede målvægt på 62 kg. Jeg vil i dag også rådgive dig til at øge dit daglige kalorieindtag til 1500 kcal, så tror jeg nemlig at du vil opleve mere succes med dit vægttab.

 

Det kan måske lyde underligt, at jeg rådgiver dig til at spise mere, når du vil tabe dig. Men min erfaring er, at kroppen har en tendens til at ’stritte imod’ et vægttab, når den rammer et vist punkt, hvis den er i underskud eller bliver kørt for hårdt med hensyn til træning. Jeg modtager ofte klienter i klinikken, når deres vægttab er gået i stå, netop fordi de i den tro at de taber sig mere effektivt ved hård fysisk træning og en meget stram diæt, har kombineret de to ting i for lang tid. Deres vægttab er gået i stå, fordi kroppen holder på de sidste ressourcer, den har. Læs mere om en sund krop i forbindelse med træning her.

 

Jeg har som sagt beregnet dit daglige kaloriebehov til ca. 2000 kcal på baggrund af dit daglige fysiske aktivitetsniveau. Dette vil vedligeholde din nuværende vægt og understøtte din træning. Et dagligt kalorieindtag på 1500 kalorier burde altså stadig føre til et vægttab. Det vil give din krop de ressourcer den skal bruge for at tabe de sidste 3 kilo. Giver det mening?

 

Jeg har selvfølgelig også kigget på dine gamle vægtudskrifter, og som sagt er de ca. 2 år gamle, og de er derfor forældede til en reel vurdering fra min side. Dog vil jeg sige, at du på udskrifterne ligger ret sundt med hensyn til BMI, fedtprocent og muskelmasse. Et fortsat vægttab er derfor ikke nødvendigt, hvis formålet er at få en sund krop. Det har du (efter de gamle udskrifter) allerede. Dit ønske om et vægttab kan selvfølgelig være af andre helt reelle grunde, og derfor får du også mit råd til hvordan du kommer videre.

 

Husk også at give din krop en træningspause indimellem. Din krop har brug for hviledage til at restituere sig i. Min anbefaling vil være at du skifter mellem styrketræning og konditionstræning, sådan at du hver anden dag gør det ene og hver anden dag det andet. Så får de enkelte muskelgrupper en pause til at restituere sig i på de dage, hvor de ikke arbejder, og du føler stadig at du træner dagligt. Dog vil en 1-2 hviledage om ugen, hvor du slet ikke træner, give din krop ro til helt at restituere sig.

 

Øger du dit daglige kalorieindtag til 1500 kcal og giver din krop mulighed for at restituere sig imellem træningen, giver du din krop de bedste forudsætninger for at opnå og vedligeholde et vægttab, der er sundere på den lange bane.

 

Jeg hører dog også, at du har tilladt dig selv at holde fri fra vægttabet ind i mellem. Det er en rigtig god ide med en ugentlig syndedag, og den skal du bare holde fast i. Det er også godt, at du er i stand til at holde ferie, tage i sommerhus og holde jul uden at tænke over stramme kostplaner. Som du helt rigtigt skriver, plejer vægten er normalisere sig igen, når man vender tilbage til hverdagen og de daglige rutiner. Det er en sund og en god indstilling, som du også bare skal fortsætte med.

 

Du har som sagt gjort det rigtigt godt indtil nu. At dit vægttab er gået i stå nu, tror jeg handler om at du ‘møder muren’, som man populært siger. Det sker næsten for alle på et eller andet tidspunkt, og så handler det om at ændre strategi. I dit tilfælde tror jeg som sagt, at du skal tillade en lidt løsere fremgangsmåde. Du behøver ikke holde din krop i så stram en snor mere. Den gør jo som du siger, så løsn endelig grebet lidt, og så tror jeg at resten kommer af sig selv.

 

Fortsat held og lykke med vægttabet.

 

De allerbedste hilsner

Klaus Frobenius

Spørg diætisten om sundhed

Få også svar på dit spørgsmål hos Klinisk Diætist Klaus Frobenius.