Er det nødvendigt at tage tilskud af vitaminer og mineraler?

Kan jeg ikke bare spise sundt? Og hvad nu, hvis jeg tager flere forskellige tilskud? – Så er jeg vel dækket godt ind?

Det er nogle af de spørgsmål, som folk ofte stiller mig, og her er min anbefaling til hvordan du får dækket dine behov for de vigtigste vitaminer og mineraler. Måske er dette indlæg også relevant for dig?

 

Få dine vitaminer og mineraler fra kosten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad er vitaminer og mineraler?

For at kunne opretholde livsvigtige funktioner, har vores celler brug for hjælp. Dette får de blandt andet fra essentielle mikronæringsstoffer – nemlig vitaminer og mineraler.

Vitaminer er små organiske molekyler, og er oftest angivet ved et stort bogstav (A, B, C, D, osv…).
Mineraler er uorganiske molekyler – eksempelvis grundstoffer og salte. De mest kendte er kalk, jern, jod og magnesium, men der er en lang række andre vigtige mineraler, som vores krop er afhængig af.

 

 

Har alle behov for tilskud af vitaminer og mineraler?

Vitaminer og mineraler varetager som sagt livsvigtige funktioner i vores krop, og vores eksistens er simpelthen afhængig af disse mikronæringsstoffer.
Den vigtigste kilde til vitaminer og mineraler er kosten. Raske mennesker, der lever varieret og sundt, er som regel dækket fint ind i forhold til deres vitamin – og mineralbehov. Dog kan det alligevel være en god ide, at supplere med en multivitaminpille, da mange forhold kan påvirke vitaminindholdet i fødevarer.

 

 

Får vi nok vitaminer og mineraler, hvis vi bare spiser sundt?

Som sagt er der mange forhold, der kan påvirke om du alligevel får nok af de forskellige vitaminer og mineraler. Her nævnes blot et par eksempler:
– Raffinering, tilberedning og konservering ødelægger de fleste vitaminer, og dertil kommer, at jo friskere fødevaren er – desto højere er vitaminindholdet også. Selvom vi umiddelbart lever sundt, har grøntsager alligevel et par dage på bagen inden de for de fleste mennesker havner i indkøbskurven og ender på tallerkenen, og vitaminindholdet er allerede mindsket betydeligt.
– Et andet eksempel er vores geografiske placering, der begrænser vores eksponering for sollys det meste af året. Af den grund er de fleste danskere i underskud af D-vitamin, da vi er afhængig af solen for at kunne danne og optage vitaminet i vores hud. D-vitamin findes også i fede fisk og mælkeprodukter, men det har vist sig, at det er svært at dække hele vores behov alene via kosten.
– Mange unge (menstruerende) kvinder er i underskud af jern, især hvis de samtidigt spiser meget lidt kød. Ligesom vegetarer og veganere heller ikke altid får dækket det anbefalede behov af jern.
– Andre faktorer, såsom alder, sygdom, stress og graviditet kan ændre vores behov, sådan at vi har brug for mere end vi selv kan optage via kosten.

 

 

Kan jeg komme til at tage for mange vitaminer og mineraler?

De vandopløselige vitaminer, såsom folinsyre og B – og C-vitamin bliver udskilt med urinen og når du sveder. Det er derfor sjældent at man kommer til at overdosere disse vitaminer. De fedtopløselige vitaminer, såsom A, D, E og K, kan ved langvarigt for højt indtag ophobes i kroppen og give vitaminforgiftning. Dette gælder især A-vitamin, da man sjældent kommer til at indtage for meget af de andre.

Generelt bør man ikke overdosere hverken vitaminer eller mineraler, men holde sig til anbefalet daglig dosis (ADD), som ses på pakningen. Undgå også at tage for mange forskellige kosttilskud samtidigt – mere er ikke altid bedre, selvom det virker naturligt.

 

 

Hvordan ved jeg om jeg får dækket mine behov?

Hvordan har du det? Er du træt, uoplagt og ofte syg? I disse tilfælde vil jeg under alle omstændigheder anbefale en tur til lægen for at få udelukket eventuelle sygdomme.

Lægen kan på en blodprøve tjekke dine niveauer af vigtige vitaminer og mineraler og dermed se om du får dækket dine behov.

Er du generelt sund og rask, men vil du blot være på den sikre side, anbefaler jeg en almindelig multivitaminpille, som sikrer at du får dækket den anbefalede daglige dosis uden at overdosere. Det er ikke særligt spændende, men det er nok. Der er ingen grund til at købe alverdens forskellige kosttilskud. Du kan lige så godt spare de penge. De fleste kosttilskud er jo dyre, og der er ingen grund til at betale for mere end du faktisk har behov for.

 

Undgå desuden at tage mange kosttilskud samtidigt – med mindre du har aftalt andet med din læge, diætist eller anden sundhedsfaglige, som kender din situation og dine behov.

 

 

Blåbær er rige på C-vitamin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål.

Læs i øvrigt om vores diætbehandlinger her.

 

Klaus Frobenius
Aut. Klinisk Diætist