Polycystisk Ovariesyndrom

Lider du af PCOS? – Bliv klog på PCO kost

 

Udeblevne menstruationer, uren hud, træthed, og hovedpine? Læs i denne uge om polycystisk ovariesyndrom, og hvordan du kan mindske dine symptomer via kosten.

 

PCO kost mod polycystisk ovariesyndrom

 

PCO

Polycystiske ovarier er en tilstand, hvor kvinder udvikler unormalt mange ægblærer på æggestokkene. Derfor har tilstanden fået det sigende navn, der er sammensat af poly (mange) og cyste (blære), og som for nemheds skyld forkortes PCO.

 

Ca. 20% af alle kvinder har PCO, men det i sig selv giver ingen ballade. Derfor har mange kvinder også PCO uden at vide det. Balladen opstår først, når tilstanden udvikler sig til polycystisk ovariesyndrom (PCOS).

 

 

PCOS

Fordi ægblærerne på ovarierne har to vigtige funktioner, dels at frigøre æg til æggelederen og dels at producere kønshormoner, vil et ovarie, der danner mange ægblærer uden at frigive æg lave rav i kvindens cyklus.

 

Har du PCOS, kan du derfor opleve uregelmæssige eller helt udeblevne menstruationer. Et højt niveau af kønshormoner, særligt det mandlige kønshormon ‘testosteron’, kan resultere i uren hud og øget hårvækst – også de uønskede steder. Kvinder, der lider af PCOS, er oftest infertile (ufrugtbare), og henvender sig måske til lægen efter mange års fejlslagne forsøg på at blive gravide.

 

Kan du genkende alt dette, skal du måske undersøges for PCOS.

 

 

Hvordan stilles diagnosen PCOS?

Polycystisk ovariesyndrom stilles på baggrund af flere kriterier. De vigtigste er listet her:

  • PCO påvises ved en ultralydsscanning
  • Udeblivelse eller uregelmæssige menstruationer
  • For højt niveau af mandlige kønshormoner, påvist ved en blodprøve
  • Der er i mange tilfælde – dog ikke altid – også en sammenhæng mellem overvægt og PCOS.

 

Din læge stiller diagnosen og igangsætter en medicinsk behandling. Din læge vil måske også henvise dig til en diætist med henblik på at igangsætte diætbehandling med PCO kost, hvis han skønner at det er nødvendigt.

 

Det skønnes at 5-10% af alle kvinder i den frugtbare alder, lider af PCOS.

 

 

Det mere alvorlige vedrørende PCOS

Udeblivelse af ægløsning og menstruation forårsager infertilitet. PCOS er en af de hyppigste årsager til infertilitet hos kvinder, og har du derfor igennem længere tid haft et ønske om at blive gravid uden at dette er lykkes er der god grund til at opsøge din læge.

 

Andre gode grunde til et lægetjek ved mistanke om PCOS er de sekundære tilstande og sygdomme, som syndromet ofte er forbundet med. PCOS er associeret med insulinresistens, hvorfor PCO kost ofte også fokuserer på et lavt glykæmisk index (se forklaring længere nede) og følger nogle af de samme retningslinjer som for diabetespatienter (sukkersygepatienter). Mere om det nedenfor.

 

Insulinresistens betyder at kroppens følsomhed for insulin er nedsat. Insulin hjælper under normale omstændigheder blodets sukkerindhold med at blive transporteret ind i kroppens celler, hvor det kan udnyttes. Ved insulinresistens ses derfor både forhøjede værdier af insulin og blodsukker – lidt ligesom ved sukkersyge. Det er dog vigtigt at slå fast, at et højt niveau af insulin på grund af PCOS ikke er lig sukkersyge, og derfor heller ikke skal behandles ernæringsmæssigt på helt samme måde.

 

PCOS disponerer dog desværre for udviklingen af type-2 diabetes og metabolisk syndrom. Desuden kan ses en øget belastning af hjertekarsystemet. Søg derfor læge så tidligt som muligt.

 

 

Hvorfor får man PCOS?

Man mener, at PCOS har en arvelig baggrund, og at denne er nødvendig for udviklingen af syndromet. Dog er der andre faktorer, der påvirker udviklingen af PCOS. Overvægt og fedme er medvirkende til at syndromet opstår, hvis du altså har et genetisk anlæg for det, men også normalvægtige kvinder kan få PCOS. Man mener også at inaktivitet kan være en medvirkende årsagsfaktor.

 

Det er altså et komplekst samspil mellem arv og miljø, der er afgørende for om du udvikler PCOS. Da du ikke kan styre din genpulje, kan du i stedet fokusere på en sund livsstil. Der står skrevet meget om PCO kost på nettet, og der findes mange myter omkring PCO og PCO kost. Det kan være svært at navigere i al den information.

 

Det vigtigste – uanset om du er overvægtig eller normalvægtig – er en sund livsstil, hvilket inkluderer en sund kost og moderat motion. Følg helt enkelt Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger, så er du nogenlunde sikker på, at opretholde et sundt helbred og dermed forebygge udviklingen af mange sygdomme – også PCOS.

 

Fokuser på en sund livsstil i stedet for midlertidige slankekure. Du kan læse mere om hvorfor du bør undgå slankekure på vores hjemmeside.

 

Når det så er sagt, skal du, hvis du lider af PCO, være opmærksom på visse forhold vedrørende din kost.

 

 

Fakta og myter omkring PCO kost

 

Først vil jeg slå fast, at en PCO kost ikke kan helbrede PCOS, ej heller stå alene uden medicinsk behandling. Det er vigtigt at du først og fremmest søger læge, hvis du har mistanke om PCOS.

 

 

PCO kost mod PCOS

En myte omkring PCO kost: Man må ikke spise kartofler.

 

 

 

En PCO kost kan dog hjælpe dig med at reducere dine symptomer, så du får mere energi, er mindre sulten, har færre tilfælde af oppustethed og mavepine, og får en renere hud. Måske kan du få etableret en regelmæssig cyklus, hvilket øger din chance for at blive gravid. En PCO kost kan også hjælpe dig med et vægttab, hvis du er overvægtig.

 

Det vigtigt at en PCO kost giver dig et stabilt blodsukker og sikrer dig et vægttab, hvis det er nødvendigt. Der er mange veje til Rom, og mange måder at opnå dette på. Du skal lytte til din krop og dine behov, når du skal igang med en kostomlægning. Det er bedre at fokusere på nogle sunde og stabile levevaner end at prøve mange forskellige diæter og slankekure af.

 

Har du for nyligt fået diagnosticeret PCOS og slås du også med eventuelle følgesygdomme, kan du måske have behov for professionel kostvejledning, så du kommer sundt i gang med en kostomlægning. Søger du professionel vejledning, er det vigtigt at du overfor din behandler understreger, at du skal kunne fortsætte diæten på egen hånd og på lang sigt.

 

 

Undgå at ‘køre træt’ i kalorietælling

En livsstilsomlægning – uanset om fokuset ligger på vægttab eller et lavt glykæmisk index, skal dog gerne være holdbart. Ingen diæter er holdbare i længden, hvis man er underlagt en streng kostplan, hvor man tæller kalorier til ethvert måltid. Undgå som sagt de mange kure, du kan læse dig til på nettet, og fokuser i stedet for på nogle enkle, men sunde levevaner. Det gør dit vægttab og en diætbehandling varigt.

 

 

Kiss kost

Kiss kost er en insulinsænkende diæt, der oprindeligt er udviklet af Bjarne Stigsby, og som han har beskrevet i bøgerne ‘Spis dig gravid’ og ‘Spis dig rask’. Kiss kosten er baseret på et forsøg, Stigsby lavede i samarbejde med Københavns Universitet. Forsøget blev dog ikke blev publiceret, og der er således ikke videnskabeligt bevis for at kosten fungerer.

 

Der er dog fagligt mange gode argumenter for at sænke insulinniveauet via kosten ved insulinresistens forårsaget af PCOS, og professionel vejledning i kiss kost eller anden PCO kost, anbefales generelt.

 

 

Er et vægttab nødvendigt?

Ja – hvis du er overvægtig, er det en afgørende del af behandlingen af PCOS, at du taber dig. Det ekstra fedtvæv kan dels forstyrre dit blodsukker, men også påvirke hormonbalancen, så du producerer flere kønshormoner og dermed yderligere accelererer tilstanden.

 

Et vægttab – hvis det er nødvendigt – er derfor det vigtigste i en livsstilsomlægning ved PCOS.

 

 

Må jeg spise kartofler, rodfrugter, pasta og ris, når jeg har PCOS?

Ja! Der er ingen fødevarer, der er forbudte -heller ikke kulhydrater. Det handler om en tærskel for hvad din krop kan tåle. Du skal nok ikke gå ombord i mange fødevarer med et højt glykæmisk index på en gang, men har du lyst til kartofler en dag, kan du jo i stedet undlade pastaen. Hav desuden fokus på kombinerede måltider, sådan at du indtager kulhydratrige fødevarer i små portioner og sammen med protein – og fedtholdige fødevarer. Det letter tolerancen.

 

Vær også opmærksom på at tilberedning kan påvirke det glykæmiske index og dermed hvor godt du tåler en given fødevare.

 

Vi er desuden alle forskellige – og har forskellige ernæringsmæssige behov. Hvis du for nyligt, har fået konstateret PCOS kan du måske have gavn af professionel kostvejledning, så du nemt kommer i gang med en sund og afbalanceret livsstil, der er tilpasset netop dig.

 

Kort om det glykæmiske index

Det glykæmiske index kan være et nyttigt værktøj i starten, men læg det væk efterhånden.

Det glykæmiske index skal ses som en slags reference for hvor stor en blodsukkerstigning, du får af en given fødevare. Vær opmærksom på, at det glykæmiske index kan (for samme fødevare) variere i mellem årstiderne, ved forskellige tilberedningsmetoder – og i øvrigt mellem personer. Derfor skal det glykæmiske index betragtes som vejledende.

 

Husk også, at det glykæmiske index ikke siger noget om sundheden af en fødevare. En lav blodsukkerstigning kan eksempelvis ses efter et fedtholdigt måltid (eksempelvis chokolade), mens mange grøntsager (eksempelvis gulerødder) og frugt især har et højt glykæmisk index.

 

 

Chokolade frigiver dopamin og andre signalstoffer fra hjernens belønningssystem

Det glykæmisk index er ikke et index for en fødevares sundhed , men for en given fødevares blodsukkerstigning.

 

 

 

Det glykæmiske index er oprindeligt udviklet til diabetes patienter, hvor en særlig nøjsom beregning af blodsukkerniveauer er nødvendigt. For kvinder med PCO og PCOS  kan det glykæmiske index også anvendes som en rettesnor til at få en ide om de forskellige fødevarers glykæmiske belastning, men husk at det kun er vejledende – mærk efter, og læg det fra dig igen, når du har en ide om hvordan du bør spise.      

 

 

Det kan som sagt være svært og uoverskueligt at komme i gang med en komplet livsstilsomlægning. Særligt, hvis du i forvejen ikke spiser efter de 10 kostråd. Det kan derfor være en god ide, at få indledende kostvejledning i en kost, der tager hensyn til dit generelle helbred, sådan at du kan fortsætte sikkert på egen hånd.

 

Har du spørgsmål til PCO kost, er du altid velkommen til at kontakte os i klinikken. Du kan også læse mere om vores behandlingstilbud på vores hjemmeside.

 

 

Vi læses ved!

 

Klaus Frobenius

Aut. Klinisk Diætist